fredag 16 maj 2014

Björksavsdricka

Har för första gången provat att tappa björksav. Gick hyfsat och det enda som kom med utöver saven var nån stackars myra som förirrat sig in i flaskan.

Hittade ett intressant recept här som jag var tvungen att prova http://www.smartavardagstips.se/2012/02/bjorksavsdricka.html

Utifall länken inte skulle funka så kopierar jag receptet hit också.

Koka björkdricka

Björksaven är god att dricka som den är, eventuellt smaksatt med lite socker och citron. Men man kan även koka en slags svagdricka av sav, jäst och socker.

Värm 5 liter björksav till fingervarmt (37 grader).

Vispa ner ½ krm torrjäst i den varma saven. Tillsätt ca 75 g socker.

Låt stå övertäckt ca 1 dygn i rumsvärme så att det börjar jäsa.

Tappa upp drickan i rena glasflaskor och slut till dem. Låt jäsa ytterligare 10-12 timmar i rumstemperatur. Ställ sedan i kylskåp, där det håller sig flera veckor.

Tips 1! Ovanstående är ett svagt recept och den färdiga drycken innehåller knappast någon alkohol, men vill man ha det starkare kan man ta mer jäst (t.ex. ett helt paket på 50 g) och jäsa längre tid (3-4 dagar).

Tips 2! Byt ut sockret mot honung efter smak. Eftersom honung också sägs motverka pollenallergi får man ju dubbel effekt på det viset.

 

Nu vet jag inte om jag blev så imponerad på resultatet. Kanhända att jag hade för mycket jäst då jag mest tycker det smakar just jäst. Ska låta det stå nån dag i kylskåpet och se om det blir nån skillnad.

Kan nog bli så att jag nästa gång behåller och dricker björksaven som den är istället :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar